AIS

Bent u op zoek naar een AIS-systeem? Dan zit u goed bij WNL! U vindt bij ons de nieuwste AIS-apparatuur van diverse toonaangevende merken waaronder Simrad, Ocean Signal en Em-Trak.

AIS

Naast AIS-apparatuur verkoopt, installeert en onderhoudt WNL ook apparatuur voor communicatie, overige navigatie, veiligheid en visopsporing.

Bedrijfserkenning AIS
Voor alle bedrijfsmatig varende schepen en voor alle schepen langer dan 20 meter is het op Nederlandse Binnenwateren verplicht om een goedgekeurde Inland AIS te hebben. Inbouw en keuring van Inland AIS mag alleen plaatsvinden door erkende bedrijven. De ILT (Inspectie Leefomgeving en Transport) geeft dergelijke erkenningen af. Middels regelmatige inspectie wordt getoetst of organisaties nog recht hebben op een erkenning. WNL Marine Electronics heeft bedrijfserkenning voor de inbouw en keuring van Inland AIS-apparatuur.

Achtergrondinformatie over AIS
Het Automatic Identification System (AIS) is een wereldwijd systeem voor het automatisch identificeren en volgen van het scheepvaartverkeer ten behoeve van het managen van verkeersstromen.

Het grote voordeel ten opzichte van de radar is dat AIS om de hoek kan kijken. AIS wordt niet gehinderd door bruggen, hoge gebouwen of andere objecten, dus met een AIS kun je schepen zien die op de radar (nog) niet te zien zijn. Dit laatste is met name op binnenwateren belangrijk. Een AIS-transponder zendt automatisch positie, identiteitsgegevens en een identificatiesignaal uit. De ontvangen AIS-informatie wordt op een elektronische kaart zichtbaar gemaakt. Het signaal van AIS wordt via de VHF-frequenties 161.975 Mhz en 162.975 Mhz uitgezonden. Hoe langzamer het schip vaart, hoe langer de tijd tussen twee berichten mag zijn (met een maximum van drie minuten). Zeer snelle schepen zenden om de twee of drie seconden hun gegevens uit. Schepen die afgemeerd of ten anker liggen slechts één keer per zes minuten. Ook walstations en productieplatforms zijn vaak voorzien van AIS-apparatuur.

Em-Trak AIS-100Er zijn diverse soorten AIS-apparatuur. Voor schepen die onder SOLAS varen is een AIS klasse A met Wheelmark verplicht. Voor binnenvaartschepen en andere schepen groter dan 20 meter op Nederlandse binnenwateren is een Inland AIS verplicht. Voor schepen die niet onder een AIS-verplichting vallen, zoals recreatievaart en niet-SOLAS schepen zijn er klasse B transponders. De klasse B transponders hebben beperkte gebruiksmogelijkheden en zenden uit op een lager vermogen. De functie van klasse B transponders is vooral om aan andere AIS-schepen te laten zien dat je er bent en dat je hen kunt waarnemen. Klasse B transponders kunnen niet iedere twee seconden hun positie doorgeven en zijn daarom niet geschikt als binnenvaart-AIS.

Verplicht?
AIS is verplicht voor SOLAS-schepen alsmede voor alle bedrijfsmatig varende schepen en alle schepen langer dan 20 meter op Nederlandse Binnenwateren (Inland AIS). Op andere schepen is gebruik van AIS-apparatuur ook toegestaan. Voor het gebruik van AIS-apparatuur is een marifoon-basiscertificaat verplicht. De AIS-apparatuur dient te worden aangemeld bij het Agentschap Telecom.

Op zoek naar de juiste AIS-apparatuur voor uw schip? WNL staat voor u klaar! Neem direct contact op via (0)255 53 47 55 of sales@wnl.nl.

Advies nodig?

Vragen over onze professionele nautische producten aanbod of direct een offerte aanvragen?